Театралният концерт „Една нощ в киното“
Дойчес Театър – Берлин, Германия
ТЕАТРАЛЕН КОНЦЕРТ С ФИЛМОВА МУЗИКА И ИСТОРИИ ОТ ЧАРЛИ ЧАПЛИН ДО ДЕЙВИД ЛИНЧ
ПОДБОР НА ТЕКСТОВЕТЕ И СЦЕНОГРАФИЯ: АНДРЕАС ШИМЕЛБУШ
УЧАСТВАТ: САМУЕЛ ФИНЦИ (микрофон, мелодика, барабани), ГЕОРГИ ДОНЧЕВ (контрабас, бас кларинет), ДАНИЕЛ РЕГЕНБЕРГ (пиано)
Седмото издание на „Световен театър в София” беше открито с представлението на „Дойчес Театър” – „Една нощ в киното”. Актьорът Самуел Финци и музикантите Георги Дончев и Даниел Регенберг изнесоха на сцената на Малък градски театър „Зад канала” своя театрален концерт с филмова музика и истории от Чарли Чаплин до Дейвид Линч.
В същността си спектакълът представлява именно това – камерен музикален концерт с игрови елементи, ситуиран в театрално пространство. Драматургичната структура на представлението редува музикални изпълнения с текстови фрагменти, актьорски решени предимно в стилистиката на stand-up комедията.
Персонажът в „Една нощ в киното” е мъж, на(д) средна възраст – интелигентен, горд, чувствителен, социално ангажиран, буден, мъдър, може би понякога самотен, като всички останали. Текстовата линия, обаче, осезаемо не е водеща за спектакъла, а по-скоро изпълнява събирателна и формативна функция. Отделните монологични фрагменти от известни филмови продукции се явяват като интермедии на музикалната програма – те задават нови настроения, комуникират с публиката, развличат я и отключват следващото изпълнение, за да може концертът да продължи.
Вицове, скечове, откровения, slam поезия, ангажирани речи, разказани случки – текстът приема различни форми на сцената, но създава една цялост, като запазва основните за спектакъла характеристики – коментарната игра на Самуел Финци и постоянната му интеракция със зрителите. Актьорът тук е свързващото ядро, той води представлението от текста до музиката и обратно. Дори в говоренето той видимо се занимава и забавлява със звученето на словото, с неговата музикалност, ритмичност, динамика. Превръща го в музика.
В музикалните части публиката усеща живота и смисъла на „Една нощ в киното” – наблюдава абсолютното удоволствие от музиката, изпълняването й, потапянето в нея, импровизациите. Подборът включва в себе си различна филмова музика – мелодии или песни, които са придобили значение отвъд екранните си реализации, разпознаваеми и любими, превърнали се в неизменна част от детството на Самуел Финци и редица поколения. Днес само един тон от тези мелодии връща мисли, усещания, настроения от тогава.
Самуел Финци споделя, че първоначалната идея за проекта е той да бъде изцяло музикален, но постепенно към тях се добавят отделни монолози до изграждането на спектакъла. „Една нощ в киното” е мислен за клубно пространство и в Берлин той първо се изпълнява като клубна програма. По-късно екипът решава, че спектакълът може да стои добре и на театрална сцена, че носи необходимия театрален потенциал.
В това се увери и публиката в първия ден от програмата на „Световен театър в София” – 2013 г.
Теодора Маргинова
- Categories:
- "Световен театър в София" 2013