Отзиви за „Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство“ на Компания Мари Шуинар
Ето какво споделиха с нас театроведът проф. Камелия Николова, авторите и изпълнители, както и съоснователи на Международен фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ – Ива Свещарова и Вили Прагер, непосредствено след спектакъла „Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство“ на световноизвестната канадска хореографка Мари Шуинар:
Спектакълът на компанията на Мари Шуинар, обединяващ солото „Следобедът на един фавн“ по музиката на Клод Дебюси и танцовата миниатюра „Пролетно тайнство“ с музиката на Игор Стравински, е дръзка и въздействаща днешна реплика на едни от основните емблеми на модерния танц и преди всичко на знаменитите едноименни представления на балетиста и хореографа Вацлав Нижински. Той е стремително завръщане към началата – на живота и на съвременния танц. Удивителен е начинът, по който Мари Шуйнар едновременно вещо цитира и безпардонно взривява, зареждайки ги с нови енергии, известните образи от модерната танцова класика.
проф. Камелия Николова
Предполага се, че има повече от 200 танцови представления създадени върху „Пролетно тайнство“. И днес, 103 години след премиерата на това земетръсно събитие, което радикално размести основни пластове в музиката и танца, продължава да има своето силно въздействие. Радикалният жест на Стравински и Нижински носи все още своите последици и всеки един опит да бъде надскочен и преобърнат предполага поемане на риск и силна провокация. Може би това предизвиква интереса на толкова много хореографи да предложат техния опит за радикалност. Гледала съм повече от седем версии на „Пролетно тайнство“ и най-общо бих ги определила по следния начин: мащабни танцови продукции, които преработват и/или допълват оригинала; и концептуални представления, които провокират естетическата форма и поставят под въпрос понятието за авторство и оригинал. Версията на Мари Шуинар е впечатляваща с техническата виртуозност на танцьорите. Липсата на история и премахване на ритуала и жертвоприношението предлага версия, която по-скоро се разтваря в отношение с музиката, отколкото с оригиналната балетна постановка. По интересен начин Шуинар използва характерни движения и позиции на тялото от оригинала, като леко свити колене, стъпала обърнати навътре, свити ръце в лактите, както и характерните скокове, които в продължение на представлението се акумулират и трансформират в нейния ярък и разпознаваем хореографски език. Началото на представлението е интересен жест към музикалната партитура на Стравински. Тишината, в която се чува нещо като драскащо перо върху лист хартия, което се изписва върху телата на танцьорите, изглежда като заразиждащия се момент на това музикално събитие. С две думи „Пролетно тайнство“ на Мари Шуинар е виртуозно и красиво. Въпреки, че предпочитам по-концептуалните предложения, за мен беше удоволствие да видя това представление и съм изключително щастлива, че продукция на такава голяма и значима танцова трупа беше представена в България. Поздравления за целия екип на Световен театър в София.
Ива Свещарова, автор, изпълнител и съосновател на Международен фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“
Винаги съм смятал, че в България нещата се случват със закъснение. Един мой приятел ми каза, че има места, в които никога не се случват. Това ме успокои и с радост гледах „Пролетно тайнство” на Мари Шуинар 23 години след премиерата му в Канада. За мен бе истинско удоволствие да видя прекрасното изпълнение на танцьорите, слушайки едно от любимите ми произведения на Стравински. Познавам по-новите работи на Мари Шуинар и беше интересно да видя, че хореографският език, който тя ползва и днес е бил силно закодиран в артистичната й практика от 1993.
Вили Прагер, автор, изпълнител и съосновател на Международен фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“
- Categories:
- Световен театър в София 2016